חייגו עכשיו: 03-6879901

על ההבדלים בין ה​כלים השונים למדידת טמפרטורה תעשייתית

ניטור ומדידת טמפרטורה הינם הכרחיים בכל פס ייצור המשלב טיפול תרמי, לשם אבטחת איכות, שמירה על תנאי בטיחות נאותים, ואופטימיזציה של תהליכי הייצור.  אופן בקרת הטמפרטורה משתנה מתעשייה לתעשייה וישנם הבדלים בין מכשירי המדידה השונים בהתאם. במאמר הבא נעמוד על ההבדלים בין סוגי הכלים השונים המשמשים לצרכי מדידת טמפרטורה תעשייתית.

חיישן טמפרטורה

צמד תרמי/ טרמוקפל הינו חיישן טמפרטורה למדידת טווח טמפרטורה נרחב, כולל טמפרטורות קיצון –  מ 150C°- עד °2500C. מדידת הטמפרטורה באמצעות צמד תרמי נעשית על ידי ההפרש החשמלי בין 2 סוגי מתכות שונות, אשר משתנה בהתאם לטמפרטורה.

אחת מתכונותיו של הצמד התרמי היא הפיכת אנרגיית החום לאנרגיה חשמלית, המאפשרת לו לפעול גם ללא כל מקור אנרגיה חיצוני. מחירו הזול הינו אחד מיתרונותיו המרכזשל הצמד התרמי, אולם רמת הדיוק שלו אינה גבוהה, וייתכנו הפרשי מדידה של כמעלת צלזיוס אחת.

בנוסף קיימים גם חיישני טמפרטורה מסוג תרמיסטור, למדידת טווח טמפרטורות מוגבל יחסית, אולם ברמת דיוק גבוהה, וחיישן טמפרטורה התנגדותי / מד חום התנגדותי RTD – הנחשב לחיישן הטמפרטורה המדוייק ביותר, אולם גם היקר ביותר מבין שלושת סוגי החיישנים (שכן נעשה בו לרוב שימוש במתכת יקרה מסוג פלטינום).

לחיישנים תרמיים שימוש נרחב בתעשייה, כולל מדידת טמפרטורות קיצון, כגון תנורים תעשייתיים ומנועים.

טרמומטר  / פירומטר

טרמומטר הינו מד טמפרטורה תעשייתי המשמש למטרות בקרת איכות, בטיחות ואופטימיזציה של תהליכי יצור בתעשיות שונות.
בתעשיות רבות אופן מדידת הטמפרטורה הופך למורכב יותר עקב העובדה ששלבי הייצור בהן מצריכים שימוש בטמפרטורות קיצון גבוהות במיוחד. במקרים אלו נעשה שימוש בפירומטר –  טרמומטר למדידת טמפרטורה מרחוק וללא מגע, באמצעות ניתוח הקרינה האינפרא אדומה המופקת מהאובייקט הנמדד.

הפירומטר מתאים במיוחד לשימוש בפסי ייצור בהם נעשה שימוש בטמפרטורות גבוהות שלא מאפשרות מגע של מד הטמפרטורה באובייקט הנמדד עצמו.

קיימים סוגים רבים של פירומטרים בהתאם לצרכי התעשיות השונות.
כך, למשל, בתעשיית האנרגיה הסולרית והמוליכים למחצה משתמשים בפירומטר המיועד לניטור קבוע ומתמשך – צורך קריטי בתעשייה זו. בתעשיית הזכוכית והמתכת, לעומת זאת, היכן שיש צורך באנרגיה רבה, נערך שימוש בפירומטר המסוגל לנטר טמפרטורות גבוהות במיוחד, עד 3500 מעלות צלזיוס.

מד טמפרטורה אינפרא אדום - פירומטר IR
מד טמפרטורה אינפרא אדום – פירומטר IR

מצלמה תרמית

מצלמה תרמית תעשייתית היא כלי נוסף לניטור טמפרטורה בתעשייה. מדובר במכשיר צילום המבוסס על טכנולוגיית IR, אשר סורק את החום הנפלט במרחב ומייצר "תמונה" תרמית המכילה צבעים שונים, כשכל גוון צבע מייצג מידת חום שונה.

באמצעות הטכנולוגיה של המצלמה התרמית ניתן לערוך סריקה אוטומטית של אזורים חמים וקרים כאחד, וכן לזהות טמפרטורות חריגות גם מבלי להתמקד על אזור ספציפי (נקודה צפה). באופן זה ניתן לסרוק אזורים רחבים יותר ולאתר פגמים וחריגות טמפרטורה בתהליך הייצור. בנוסף לכך, באמצעות המצלמה התרמית ניתן לאגור ולנתח נתונים ביתר קלות ובכך להשיג שליטה גדולה יותר על הליך הייצור.

מצלמה תרמית
מצלמה תרמית

מהו מכשיר המדידה המתאים ביותר?

הכול תלוי בסוג הייצור והתעשייה. אם פס הייצור מכיל אזור ספציפי וקבוע שבו יש צורך למדוד טמפרטורה, ברוב המקרים מומלץ להשתמש בטרמומטר או חיישן טמפרטורה, אשר ינטרו את האזור הנקודתי.
אם אזור המדידה מגיע לטמפרטורות גבוהות, יש להשתמש בפירומטר המתאים למדידת טמפרטורה מרחוק.
בתעשיות בהם טווח, או איזור המדידה, רחבים יותר, עדיף ברוב המקרים להשתמש במצלמה תרמית אשר תוכל לנטר טמפרטורות באזורים נרחבים ולאתר נקודות כשל שבהן קיימות חריגה מהטמפרטורה הנדרשת.

קיימים גורמים נוספים אותם יש לקחת בחשבון, כגון סוג החומר וטווח הטמפרטורה הנדרש, ולכן מומלץ להתייעץ עם גורמי מקצוע מתאימים.
אנו, ב – IBT, בעלי נסיון רב בייעוץ והתאמת אמצעי ניטור טמפרטורה בהתאמה לצרכים בשטח, כמו גם אספקת מוצרים נלווים נוספים בתחום בקרת הטמפרטורה כגון בקרי טמפרטורה, רשמי טמפרטורה ועוד.

נשמח לעמוד לשירותכם בטלפון: 03-6879901, או באמצעות טופס הפניה באתר.