חייגו עכשיו: 03-6879901

מהם הדגשים של מעבר מפיתוח לייצור – NPI?

תהליך מעבר מפיתוח לייצור, שנקרא גם תהליך NPI, הינו תהליך אשר לוקח את האבטיפוס, כלומר את הפיתוח, ומביא אותו לרמת ייצור סדרתי, כלומר אל רמת המוצר הסופי. מעבר להגדרה הגנרית הזו, מדובר בתהליך מורכב מאוד שמשלב מכשור מתקדם, ידע מקדים ומקיף, ,תהליכי בקרה, ועוד דברים רבים. במאמר שלפניכם, נדון במספר דגשים של מעבר מפיתוח לייצור.

דגש ראשון – לא ליצור תוכן שאינו ניתן לייצור

לכאורה, נשמע מאוד פשוט, הרי אנחנו רוצים לקחת תוכן ולייצר אותו, זוהי תכליתו של תהליך NPI – מעבר מפיתוח לייצור. אולם בפועל, עשויים להיות פערים רבים בין האבטיפוס או המפרט המקורי (התוכן) לבין התוצר הרצוי. בשלב התכנון אנשים נוטים להתמקד בפן המקצועי בלבד מבלי לשים דגש על היבטים אחרים כמו ייצור, עלויות כספיות, תכנון וכד', ורק כאשר מגיעים לשלב הייצור מבינים שלא ניתן ליצור את התוכן הזה. לכן, אם אתם מפתחים בעצמכם את התוכן או המפרט, חשוב לעבור עם תפיסת תיכון לייצור (Design For Manufacturing), בשביל להימנע ממצבים שאינם מאפשרים ייצור.

דגש שני – בחירת מנהל פרויקט ומפעל מתאים

בסופו של דבר, בתהליך מעבר מפיתוח לייצור NPI, אתם שוכרים את שירותיהן של חברות ייצור שונות, אבל מה שבפועל אתם עושים הינו לשכור שותפים לחזון שלכם. בחרו אותם בתבונה – מצד אחד, אתם רוצים מנהל פרויקט ומפעל שיבינו את הערך הגלום במוצר שלכם, אבל מצד שני, אתם לא רוצים גורם שיתאהב במוצר מבלי לראות את נקודות התורפה שלו וכיצד הן יכולות להשליך על תהליך המעבר מפיתוח לייצור. מדובר בגבול דק, אך בעיקרון, הבחירה האידיאלית הינה איזון בין מנהל מוצר ומפעיל שיבינו את המוצר אך שגם ידעו להעיר הערות ולראות אותו במבט ביקורתי.

בקר מתוכנת PLC
בקר מותכנת PLC, בקרה הינה חלק מרכזי בתכנון ופיתוח קווי ייצור

דגש שלישי – קביעת לוח זמנים מעשי

לוח הזמנים הינו אספקט חשוב מאוד בתהליך NPI. מחד, אתם רוצים לייצר את המוצר במהירות, אך מאידך אתם לא רוצים להאיץ בייצור כדי לא לפספס ניואנסים קטנים שיתבררו להיות חשובים ביותר בהמשך הדרך. לכן, חשוב לנסות ולקבוע לוח זמנים מעשי וריאלי, שיאפשר לכם גמישות במידת הצורך ויקח בחשבון דברים כמו חגים, עיכובים וכד'. כך, תתאפשר נוחות בתהליך הייצור ולא תחושת לחץ שתאיץ בכם לסיים את הייצור הסדרתי.

דגש רביעי – תכננו מבעוד מועד את התקציב ועלות הייצור, והיו עם האצבע על הדופק לאורך התהליך

סיבה מרכזית ובולטת שבגינה עסקים רבים נכשלים עוד בשלבים המוקדמים הוא חריגות משמעותיות מהתקציב. תכנון מושכל ומוקדם של התקציב שעומד לרשותכם, תוך ביצוע חיתוכים ובחינות של המצב במועדים קבועים וידועים מראש לאורך התהליך יכול לסייע לכם לשלוט בתקציב הייצור מבלי לחרוג. כך, תוכלו להתמודד בצורה יעילה עם חריגות קטנות לצרכים נקודתיים וספציפיים שעשויים להתעורר במהלך הפרויקט, אך להימנע ממצבי קיצון בהם אתם נדרשים לסיים את התהליך באמצע כי אינכם יכולים להמשיך ולממן אותו עוד.

האם אלו כל הדגשים?

ממש לא. מעבר מפיתוח לייצור הינו תהליך מורכב מאוד המשלב בתוכו מכשור וציוד מתקדם, תהליכי עבודה מורכבים, אנשי מקצוע מובילים ומורכבויות רבות. יריעת המאמר הנוכחי קצרה מדי בשביל להכיל את כלל הדגשים הרלוונטיים לתהליכי NPI, ואלו המופיעים לעיל, אמנם הם מרכזיים וחשובים, אך הם לא ממצים את המקצוע.

לא סתם החברות שעובדות בתחום זה מביאות איתן ניסיון מקצועי רב שנים בפרויקטים מסוגים שונים. מדובר בתחום מורכב, אך לשמחתנו ישנן חברות מתקדמות שמספקות שירותים ברמה הגבוהה ביותר שיש כיום בשוק.