חייגו עכשיו: 03-6879901

מד עיבור – מהו, כיצד הוא פועל ומהם שימושיו בתעשייה

איך אפשר להיות בטוחים שהמטוס או הרכבת שבה אתם נוסעים מסוגלים לעמוד בכוחות הטבעיים שפועלים עליהם ולהישאר שלמים ובטוחים? ואיך בכלל יודעים אם הגשר שאתם חולפים עליו עם הרכב מסוגל לנשוא את כל התחבורה מבלי שיתמוטט? את התשובות יכול לספק לנו מכשיר קטן, אך משמעותי במיוחד, ששמו: strain gauge – מד עיבור. מדובר בכלי יעיל במיוחד, המשמש למדידת השינוי שמתקיים בחומר מסוים כאשר כוח חיצוני מופעל עליו. במאמר הבא נציג לכם אותו, נסביר לכם מהי מטרתו ומהם שימושיו בתעשיה. 
 

מה הם מדי עיבור, מה מטרתם וכיצד הם פועלים?

בעולם תעשייתי שבו מצד אחד החיסכון בהוצאות והיעילות האנרגטית של המוצר חשובים למרבית היצרנים, ומצד שני בטיחות ואיכות גבוהה של המוצרים הינם חיוניים – יש להבטיח שהאיזון הדק בין הבטיחות והאיכות של המוצר (מבנה, כלי תחבורה, מכונה וכדומה) ובין היעילות והחסכון ביצורו יישמר. 

כאן נכנס לתמונה מד עיבור, הידוע גם בשם מד מעוות – זהו נגד חשמלי קטן, בעל צורה עגולה, המוצמד אל רכיבים שונים של המוצר, ומטרתו לסייע בניטור הלחץ המופעל על החומרים השונים בזמן אמת. בתוך המד ישנו אלמנט חישה המורכב מסגסוגת מתכות שלה היכולת למדוד את ההתנגדות החשמלית למתח שעוברת בחומר. באופן הזה, המד מוצמד באמצעות דבק מיוחד אל הרכיב אותו רוצים לנטר, ומאותו רגע שבו הוא מופעל הוא מודד את השינויים המתרחשים בהתנגדות החשמלית שנגרמים מן ההתכווצויות או ההתארכויות של הרכיב הנמדד. 

מן הנתונים הנמדדים על ידי המד יכולים המומחים להסיק מהי רמת המתח הפנימית של החומר, ובכך לקבוע האם הוא בעל החוזק המבני ההכרחי לעמידה בכוחות שמופעלים עליו, או לחלופין אולי כדאי להחליפו בחומר עמיד יותר. 
 

שימושיו של מד העיבור

מדי עיבור נמצאים בשימוש בלא מעט תעשיות גדולות, כאלו שעל מוצריהן יכולים להיות מופעלים כוחות פיזיקליים חזקים מאוד, אך ישנה בהן גם חשיבות גדולה במיוחד לשמירה על האיזון שבין הביטחון והאיכות, יחד עם החסכון הכספי והאנרגטי. בין התעשיות העושות שימוש במד עיבור תוכלו ניתן למנות לדוגמה את אלו:

תעשיית התחבורה – בתכנון, ייצור ותפעול של רכבים, מטוסים, מערכות להסעת המונים (אוטובוסים ורכבות) ועוד.
תעשיית הבנייה – בתכנון ותפעול של מבנים שונים מכל הגדלים, מבנייני מגורים ועד גשרים תלויים מעוגני כבלים. 
תעשיות מכניות – במד העיבור משתמשים לייצור חלקים נעים שונים כמו מנועים וטורבינות למאווררים תעשייתיים, גנרטורים, הגאים ומדחפים.