חייגו עכשיו: 03-6879901

מה הוא תנור תעשייתי וכיצד הוא פועל

את התנורים הביתיים, אלו שנועדו לבישול ואלו שנועדו לחימום – כולנו מכירים טוב מאוד, מכיוון שאלו מוצרים ביתיים וותיקים ונפוצים מאוד. עם זאת, בעולם שמחוץ לבית הפרטי, במפעלי תעשייה רבים, נמצאים בשימוש גם כן תנורים, אבל מסוג שפחות מוכר לציבור הרחב – תנורים תעשייתיים המיועדים לטיפול תרמי בתהליכי הייצור של תעשיות שונות. התנורים התעשייתיים נבדלים מהתנורים הביתיים בהרבה מאוד פרמטרים, וכדאי להכיר את הכלים האלו כי יש להם שימושים לא מעטים.

 מה הוא תנור תעשייתי וכיצד הוא פועל

בתעשיות מודרניות רבות הקיימות כיום, תהליכי הייצור דורשים הפעלתם של כוחות אנרגטיים שונים באופן מוגבר מן הרגיל – על מנת לגרום להשתנותם הנדרשת של החומרים ולהגעה לתוצרים הרצויים והמתקדמים ביותר. במקרה של תנורים תעשייתיים, הכוח האנרגטי שהם מסייעים להשיג הוא חום גבוה מאוד. לעומת תנורי הבישול הביתיים, שמגיעים לחום של 240 מעלות לכל היותר, תנור תעשייתי מסוגל להגיע לטמפרטורות עצומות, של כ-3,000 מעלות צלזיוס, וזאת על מנת להשיג את התכונות הנדרשות מן החומרים המטופלים בהם –  לרוב מתכות וסגסוגת המתקבלות רק בתנאי חום קיצוניים שכאלו.

הטמפרטורות הגבוהות הללו מושגות באמצעות המבנה הייחודי של התנור התעשייתי, והתהליך שמתחולל בו:

  • דלק שזורם לתוך מבערי התנור ניצת, ומתפשט פנימה באמצעות זרם אוויר המוזרם ממפוח.
  • להבות האש עוברות דרך צינורות התנור אל חלקו הפנימי, תא הבערה שנקרא גם כבשן. בתוך הכבשן ישנו נוזל בערה שנדלק ברגע שהלהבות פוגשות אותו.
  • הנוזל הבוער מן הכבשן מתפשט אל חלל התנור ואל הצינורות, וכך המעלות במכשיר עולות ועולות, עד להגעה לטמפרטורה הרצויה.
  • הגז שנוצר מן התהליך הזה ידוע כגז ארובות, מאחר והוא משתחרר מן התנור באמצעות פירי ארובות. במרבית התנורים התעשייתיים, ישנו מנגנון שמאפשר לנצל את הגז עד תום ולהפוך אותו לחום נוסף טרם הוא ישתחרר מן התנור.

תנורים תעשייתיים מורכבים מחומרים עמידים במיוחד, החזקים פי כמה מאלו שמהם מורכבים תנורים ביתיים, ומסוגלים להתמודד עם החום המתחולל בהם מבלי להימס או להינזק. הכבשנים של התנורים האלו עשויים מחומרים כמו גרפיט או מתכת רפרקטורית, שלהם יכולת לעמוד גם בפני טמפרטורות שחוצות את ה-2,000 מעלות.

תנור תעשייתי – שימושים

לתנורים תעשייתיים יש כאמור שימושים מגוונים – הראשון, והברור מכל, הוא חימום סביבתם הפנימית, על מנת לייצר את התנאים הנדרשים להתרחשותם של שינויים במתכות ובסגסוגות המוכנסות אליהם במסגרת טיפול תרמי. לעיתים, במהלך תהליכים שונים כמו סינטור קרמיקה, תגובות סינתזה ואבקות מטרולוגיות, נדרשת סביבה נטולת חמצן לחלוטין – ולשם כך ישנו תנור תעשייתי ייחודי שנקרא תנור וואקום.

בתעשיות הרכב והתעופה, משתמשים בתנורים תעשייתיים עבור הסרת פסולת ממכונות אקסטורזיה –   המשמשות לעיצוב מחדש של מטילי מתכת בדרך שתתאים לרכיבים המיוצרים בתעשיות אלו. במהלך פעולתן של מכונות אלו מצטברת בתוכן פסולת רבה, המורכבת משאריות פלסטיק, צבע, שמנים ונוזלי סיכה המשתחררים תוך כדי התהליך. כדי להסיר את הפסולת הזו מן המכונות יש צורך להשתמש בחום גבוה, ולשם כך קיים תנור אמבט תעשייתי המגיע לחום של 600 מעלות צלזיוס, ומאפשר להשקיע בו את חלקי המכונות וכך לנקות אותם מן הפסולת.

תנור תעשייתי – סיכום

כפי שיכולתם וודאי להבין, תנורים תעשייתיים הינם כלי יעיל במיוחד בתהליכי ייצור תעשייתיים שבהם יש צורך להגיע לטמפרטורות גבוהות כדי לייצר שינוי רצוי בחומרים כמו מתכות וסגסוגות. התנורים התעשייתיים המתקדמים של ימינו בנויים באופן כזה שניתן יהיה להגיע בהן לטמפרטורות קיצון ביעילות ובטיחות המרבית, ולכן הם כה נפוצים ומבוקשים בתעשייה.

למידע נוסף אודות תנורים תעשייתיים