חייגו עכשיו: 03-6879901

ניטור ובקרת טמפרטורה לתעשיית הטכנולוגיה הרפואית

ניטור טמפרטורה בתעשייה הרפואית

שיטות למדידת טמפרטורה ללא מגע נדרשות פעמים רבות בתעשיית הטכנולוגיה הרפואית, בין אם מדובר בטיפולים רפואיים הדורשים טמפרטורה רגישה ובין אם בייצור ופיתוח של עזרים רפואיים – medical Devices.

במאמר זה נעבור על אמצעי מדידת טמפרטורה נטולי מגע שבהם נעזרים בתעשיית הטכנולוגיה הרפואית.
בנוסף לכך, נעבור על ציוד ועזרים רפואיים אשר בהליך הפיתוח שלהם נערך שימוש באותם אמצעי מדידת טמפרטורה.

אמצעי מדידת טמפרטורה בתעשיית הטכנולוגיה הרפואית

כאמור, בתעשיית הטכנולוגיה הרפואית נערך שימוש רב באמצעים לניטור, בקרה ומדידת טמפרטורה בעת הליך הפיתוח של מכשירים רבים. בין אותם אמצעי מדידת טמפרטורה ניתן למנות:

  • מד טמפרטורה אינפרא אדום: היות והוא מותאם לניטור מדויק של הטמפרטורה בעת הליך הייצור, מד טמפרטורה אינפרא אדום הינו כלי מצוין למדידת טמפרטורה בתעשייה הרפואית. קיים מגוון רחב של דגמים ועלות המכשיר לרוב תואמת את רמת הדיוק שלו.
  • מצלמה תרמית תעשייתית: מצלמה תרמית הינה מצלמת אינפרא אדום אשר מייצרת מיפוי תרמי של האובייקטים הנבדקים. נערך שימוש רב במצלמה תרמית בתעשייה הרפואית, זאת הודות לשיטה הייחודית של המכשיר למדידת טמפרטורה המאפשרת מיפוי תרמי של אזורים נרחבים ביחס לפירומטרים נקודתיים. בימינו, מרבית המצלמות התרמיות מתחברות למחשב באמצעות חיבור USB, וניתן לדלות מהן את המיפוי התרמי שהן מייצרות באמצעות תוכנות ייעודיות.
    לקטלוג מצלמות תרמיות למכירה
  • פירומטר: היתרון הגדול הטמון בפירומטר, זה שהופך אותו לאידיאלי עבור הליכי ייצור רבים בתעשיית הטכנולוגיה הרפואית, הוא בכך שיש לו טווח מדידת טמפרטורות נרחב, הנע בין 50°c- יכול להגיע עד ל- 1030°c. בנוסף לכך, כיום מייצרים פירומטרים אשר באמצעותם ניתן למדוד ולנטר טמפרטורה גם במקומות קטנים וצרים, ובכך הם עונים על צרכים רבים בתעשיית הטכנולוגיה הרפואית.
    לקטלוג פירומטרים

מכשירים רפואיים הנסמכים על מדידת טמפרטורה ללא מגע

ישנם מכשירים רפואיים רבים שהליך הייצור שלהם כרוך באמצעי מדידת טמפרטורה ללא מגע. בין אותם מכשירים ניתן למנות:

  • מזרק: אחד מהמכשירים הרפואיים הבסיסיים ביותר המצריכים מדידת טמפרטורה ללא מגע הוא מזרק הזכוכית. בעת ייצור המזרק, המחט צריכה להיות מודבקת לצינור הזכוכית – הליך אשר דורש טמפרטורה של כ- 125°c. עקב זאת, בעת הליך הייצור נערך שימוש באמצעי מדידת טמפרטורה ללא מגע היכולים למדוד באופן מדויק טמפרטורות גבוהות.
  • מגן שיניים: מגן שיניים הוא דוגמא מובהקת למוצרים דנטליים רבים אשר בעת הייצור שלהם נדרש שימוש באמצעי מדידה ללא מגע. בעת ייצור מגן השיניים, יש לחמם אותו באופן הומוגני עד לטמפרטורה ספציפית. היות ומדובר בהליך ייצור המחייב רגישות ודייקנות, פעמים רבות נערך שימוש בפירומטר לצורך בקרת טמפרטורה ואבטחת איכות.
  • סטריליזציה של בקבוקי זכוכית: בקבוקים המכילים תכשירים רפואיים ומוצרי פארמה נדרשים לעבור הליך סטריליזציה על מנת לוודא שהם אינם מכילים חיידקים. בעת הליך הסטריליזציה, יש לשמור על רמת טמפרטורה מוגדרת מראש – לכן, בעת הליך הסטריליזציה נעשה שימוש באמצעי בקרת טמפרטורה.

לסיכום

קצרה היריעה מלהרחיב על החשיבות העצומה של אמצעי מדידה וניטור טמפרטורה ללא מגע – כגון מצלמות תרמיות ומדחומי אינפרא אדום – עבור התעשייה הרפואית, ותעשיית העזרים הרפואיים.

אמצעים אלו מהווים כלים חשובים לא רק עבור ייצור של מכשירים רפואיים מצילי חיים, אלא גם עבור הליכים רפואיים בהם נדרשת בקרת טמפרטורה, כגון טיפול בשוק קור, אשר מסייע בהפחתת כאבים ובהרפיית שרירים.