חייגו עכשיו: 03-6879901

זיהוי מוקדם של שריפות באמצעות טכנולוגיית אינפרא אדום

איתור שריפות על ידי מצלמה תרמית

זיהוי מהיר ומוקדם של שריפות הוא בין הכלים החשובים ביותר בהגנה מפני אש: ככל שנקדים לזהות את השריפה, כך נוכל להשתלט עליה מוקדם יותר, תוך כדי שמירה על נזק מינימלי. טכנולוגיית אינפרא אדום מהווה את חוד החנית בכל הנוגע לזיהוי שריפות – באמצעות טכנולוגיה זו ניתן כיום לזהות אש בשלב מוקדם מאוד, ואף לפני שהיא מתפשטת.

מהי טכנולוגיית אינפרא אדום?

כל הגופים בעלי טמפרטורה של מעל 273.15- צלזיוס (טמפרטורה הידועה גם בתור "האפס המוחלט" לפי סולם קלווין) פולטים קרינה אלקטרומגנטית פרופורציונלית לטמפרטורה שלהם, כאשר חלק מקרינה זו היא למעשה קרינת אינפרא אדום. אמצעים טכנולוגיים ניתן להשתמש בקרינת אינפרא אדום לצורך מדידת טמפרטורה, למשל באמצעות מצלמות תרמיות, או טרמומטרים.

מצלמות תרמיות אינפרא אדום הן מצלמות המייצרות תמונה תרמית של האובייקט אותו הן מתעדות ובאופן זה בעצם ממפות את הטמפרטורות השונות בכל חלק של האובייקט. הודות לשיטה ייחודית זו למדידת טמפרטורה, ניתן לזהות ביתר קלות חריגות בטמפרטורה (כיום ישנן מצלמות אינפרא אדום עם רגישות תרמית גבוהה של mk40, אשר מאפשרות זיהוי של הפרשי טמפרטורה קטנים במיוחד), מה שהופך את טכנולוגיית האינפרא אדום לכלי אפקטיבי במיוחד לגילוי שריפות, או עליה חריגה בטמפרטורות (למשל בתהליכים תעשייתיים).

מה הופך את השימוש בטכנולוגיה לאפקטיבי כל כך בגילוי שריפות

לטכנולוגיה המבוססת על מדידת קרינת אינפרא אדום יש יתרונות רבים בכל הנוגע להגנה מפני אש. באמצעות שיטת מדידה זו ניתן לזהות עליות מאוד מינוריות בטמפרטורה, ובכך לאתר פוטנציאל לשריפה עוד לפני שהיא בכלל פורצת.

מעבר לכך, ישנן תוכנות חדשות ופורצות דרך אשר מעבדות את הנתונים התרמיים המתקבלים ממצלמות אינפרא אדום ומאתרות בזמן אמת את המקור לחריגה התרמית. ברגע שהתוכנות מזהה שישנה עליה בטמפרטורה מעבר לרף המינימלי שנקבע מראש הן מתריעות למשתמש על החריגה ומתחילות להקליט את התמונות התרמיות שמתקבלות.

יתרון נוסף ומשמעותי במיוחד של טכנולוגיית אינפרא אדום הוא בכך שניתן באמצעותה לנתר טמפרטורות במקומות בהם מערכות אחרות להגנה מפני אש נכשלות, כגון אזורים רוויי אבק ועשן.

מערכות מותאמות אישית

מערכות להגנה מפני אש המבוססות על טכנולוגיית אינפרא אדום מאפשרות התאמה והגדרה אישית בכדי לענות על הצרכים הנקודתיים של המשתמש. תוכנות השליטה הן נוחות לתפעול ומאפשרות שליטה מלאה על כלל הפונקציות ביתר קלות, כגון: רף הטמפרטורה המינימלי, רמת ההתרעה הרצויה, הצגת הנתונים בחדר הבקרה ותפעול מספר מצלמות אינפרא אדום בו זמנית. הממשק המתקדם והפשוט לתפעול קריטי לא רק עבור נוחות המשתמש אלא כדי לאתר בזריזות את מקור הבעיה במקרה של התראה.

ליבת ההגנה: מצלמות אינפרא אדום

ככל שחשובות התוכנות ומערכות הבקרה השונות, האלמנט המרכזי בניטור טמפרטורות איכותי הוא כמובן מצלמות אינפרא אדום מתקדמות. המצלמות מתחברות לתוכנה באמצעות כבל USB ובאמצעות חיבורי רשת, וכך ניתן לא רק לקבל מהן נתונים אלא גם לשלוט בהן. ישנן מגוון מצלמות אינפרא אדום שניתן לבחור מהן, ולכן חשוב לבחור את הדגם המתאים ביותר לסביבת העבודה ולהליך התעשייתי. למשל, יש לדעת מראש את המרחק שבין המצלמות לאזור המבוקר על מנת לבחור מצלמות עם העדשות המתאימות.

להישאר עם היד על הדופק

הטכנולוגיה למדידת טמפרטורה באמצעות אינפרא אדום לא מפסיקה להתפתח, ולכן יש להיות ערניים לגבי השינויים המתהווים בתחום, בין אם מדובר בתוכנות מעודכנות או במצלמות חדשות. לדוגמא, התפתחות משמעותית מהעת האחרונה נוגעת לזיהוי אובייקטים: רבות מאזעקות השווא מקורן בחלקיקים חמים בתוך כלים תעשייתים (כגון אגזוז של מלגזה, לדוגמא), ולכן ישנן תוכנות המאפשרות זיהוי של אותם כלים ואובייקטים אחרים ו"מוציאות אותן מהמשוואה" ובכך מונעות מקרים רבים של התראות שווא.

חברת IBT מתמחה בפתרונות בתחומי בקרת טמפרטורה, וביניהם גם פתרונות מתקדמים לאיתור שריפות.
למידע נוסף וייעוץ מקצועי מוזמנ/ת ליצור עמנו קשר לטלפון 03-6879901 או באמצעות טופס יצירת הקשר באתר.